Gimnazjum nr 2 im. Polskich Noblistów w Gostyninie

Erasmus+










SEE AN ENGLISH VERSION OF THE ARTICLES



Regulamin

Regulamin wyboru uczniów na wizyty partnerskie [pdf, 436 KB]


Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci



12 czerwca na korytarzach szkolnych pojawiły się plakaty związane ze Światowym Dniem Sprzeciwy Wobec Pracy Dzieci. Zostały one przygotowane przez grupę około 30 uczniów klas drugich i trzecich w ramach pracy dodatkowej z Wiedzy o społeczeństwie. Uczniowie przeanalizowali wstrząsające dane dotyczące pracy dzieci na świecie jak również konwencje na temat praw i pracy dzieci, które często są łamane w rażący sposób. Oprócz wielu informacji, na plakatach zamieścili także poruszające zdjęcia, dzięki czemu zdołali przyciągnąć uwagę pozostałych uczniów szkoły. Mamy nadzieję, że święto obchodzone w szkole w ramach działań w programie Erasmus+ uwrażliwi uczniów na problem pracy dzieci, a być może nawet wpłynie w przyszłości na świadome wybory przy zakupach.


Agnieszka Koper


Finałowe spotkanie w programie Erasmus+ już za nami



W niedzielę 7 maja 2017 r. grupa uczniów i nauczycieli z naszego Gimnazjum wyruszyła na ostatnie już spotkanie projektowe w programie Erasmus+. Tym razem zorganizowane ono zostało przez naszą szkołę partnerską z Kalmar - pięknego nadmorskiego miasta w Szwecji. Podobnie jak podczas poprzednich spotkań, harmonogram zajęć był bardzo napięty.

W poniedziałkowy poranek uczniowie i nauczyciele ze wszystkich 6 krajów partnerskich zostali powitani przez organizatorów spotkania i dyrektora szkoły goszczącej. Następnie uczniowie udali się na lekcje i specjalne zajęcia integracyjne, a nauczyciele, po krótkim zwiedzaniu budynków szkolnych, zajęli się pracą nad projektem. Tym razem były to głównie podsumowania i analiza zadań projektowych oraz ich rezultatów i korzyści dla zaangażowanych w nie uczniów i nauczycieli. Wieczorem uczniowie, nauczyciele i członkowie rodzin goszczących spotkali się na wspólnej kolacji na stołówce szkolnej. Spotkanie to było inne niż zwykle, gdyż także drużyna turecka przygotowała dla nas mnóstwo niespodzianek - poczęstunek, upominki i zabawy. Wszystko miało przybliżyć nam kulturę Turcji, ponieważ niestety nie odbyło się planowane na październik 2016 r. spotkanie w tym kraju.

We wtorek uczniowie uczestniczyli w zajęciach sportowych na terenie szkoły oraz w wyjątkowej, interaktywnej lekcji plastyki. Wieczorem integrowali się z kolegami i koleżankami z krajów partnerskich podczas wspólnego wieczoru filmowego. Nauczyciele nadal pracowali nad realizacją projektu. Spotkali się także z władzami miasta Kalmar i uczestniczyli w wykładzie, który przybliżył im politykę regionu wobec uchodźców.

W środę oprócz zajęć szkolnych zwiedziliśmy średniowieczny zamek w Kalmar. Wizyta okazała się wyjątkowa gdyż poza wysłuchaniem ciekawych opowieści pani przewodnik mogliśmy zasiąść za królewskim stołem, a nawet zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia na prawdziwym tronie. W zamku znajdowała się także duża czasowa wystawa królewskich szat wykonanych w całości z papieru. Nauczyciele tego dnia gościli także w szkole rzemiosła Capellag?rden. Historia powstania szkoły pozwoliła inaczej spojrzeć na zagadnienia rozwoju osobistego ucznia i nauczania umiejętności praktycznych.

Czwartek poświęcony był wycieczce na wyspę Olandię, która okazała się prawdziwym rajem dla miłośników przyrody. Zwiedziliśmy stację ornitologiczną Ottenby oraz latarnię morską, z której roztaczał się przepiękny widok na całą okolicę. Widzieliśmy niezliczone gatunki ptaków oraz dziko żyjące foki. Olandia, zwana wyspą wiatraków, zrobiła na nas ogromne wrażenie.

W piątek zostaliśmy zaproszeni na wyjątkowo poruszający występ taneczny do pobliskiej szkoły artystycznej. Zwiedziliśmy także Kalmar läns museum prezentujące pozostałości okrętu Kronan, który zatonął w 1676 r. podczas bitwy pod Olandią. Przewodnik przybliżył nam realia życia codziennego w siedemnastowiecznej Szwecji. Uczniowie mieli także okazję przymierzyć repliki strojów noszonych ówcześnie przez przedstawicieli różnych warstw społecznych.

W sobotni poranek wyruszyliśmy w podróż do Polski. Ponieważ lot powrotny z Kopenhagi do Warszawy planowany był dopiero na niedzielę, mogliśmy wybrać się na wspólny spacer po mieście i zobaczyć z bliska najbardziej znane miejsca w stolicy Danii. Był to także czas wspomnień i podsumowań.


Agnieszka Koper


Dzień Solidarności Międzypokoleniowej



"Świat należy do młodych, ale bez wsparcia starszych i doświadczonych osób nic oni nie zdziałają".

Promowanie porozumienia między młodszymi i starszymi mieszkańcami Europy - taki jest cel obchodzonego 29 kwietnia święta, ustanowionego przez Międzypokoleniową Komisję Europejską w 2011 roku.


Dzień Solidarności Międzypokoleniowej (European Day of Solidarity between Generations) to dobra okazja na wspólny dialog. Inicjatywy organizowane w tym dniu mają zachęcać do integracji międzypokoleniowej i sprawić, by Unia Europejska była coraz bardziej przyjaznym miejscem do życia dla obywateli w starszym wieku.

"I Ty będziesz kiedyś seniorem" , "Uśmiech łączy pokolenia" , "Stary człowiek i może ", "Z biegiem lat życie jest piękne ", "Siła wieku - w człowieku", "Duzi - duzi, mali - mali - wszyscy razem są wspaniali" - to jedne z wielu haseł, które pojawiły się na korytarzach maszrj szkoły, aby uczcić ten niezwykły dzień.

Święto obchodzono w ramach pracy nad szkolnym projektem w programie Erasmus+.


Katarzyna Majewska


Spotkanie projektowe w Anglii



W dniach 20-24 marca 2017 r. uczniowie i nauczyciele z Gimnazjum nr 2 im. Polskich Noblistów uczestniczyli w kolejnym spotkaniu projektowym w programie Erasmus+. Tym razem zorganizowane ono było przez Smith's Wood Sports College - naszą szkołę partnerską w Birmingham w Anglii. Tradycyjnie, intensywny program spotkania pozwolił zarówno na pracę nad projektem, jak i na poznanie historii regionu oraz atrakcyjnych turystycznie miejsc w okolicy.

Pierwszy dzień spotkania spędziliśmy w szkole partnerskiej. Uczniowie uczestniczyli w specjalnie przygotowanych lekcjach plastyki, historii, informatyki i przyrody poznając system edukacji w Wielkiej Brytanii w praktyce. Po południu wzięli natomiast udział w zajęciach sportowych. Nauczyciele zapoznali się z brytyjskim systemem edukacyjnym podczas teoretycznych prezentacji. Poznali historię miasta i regionu, a także pracowali nad realizacją projektu podsumowując zadania zrealizowane od ostatniego spotkania oraz planując pracę na najbliższe miesiące. Wieczorem wszyscy spotkaliśmy się na koncercie i kolacji przygotowanej przez uczniów Smith's Wood Sports College. Swoją obecnością zaszczycił nas również burmistrz miasta.

We wtorek gospodarze spotkania zabrali nas na całodniową wycieczkę do Londynu. Pogoda pozwoliła na miły spacer po centrum miasta. Zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia przed pałacem Buckingham, w pełnym wiosennych kwiatów parku St James' Park, pod siedzibę brytyjskiej premier przy 10 Downing Street, budynkiem Parlamentu z jego rozpoznawalną wieżą zegarową Big Ben, a także na Trafalgar Square. Wybraliśmy się także na zakupy na słynną Oxford Street.

W środę udaliśmy się do Warwick, aby zwiedzić tamtejszy średniowieczny zamek. Poszliśmy także na spacer po spokojnych, malowniczych uliczkach miasteczka. Po wycieczce, uczniowie umacniali nowo zawarte przyjaźnie podczas wspólnego wieczoru filmowego.

W czwartkowy poranek młodzież uczestniczyła w normalnych zajęciach szkolnych razem ze swoimi kolegami z Birmingham. Nauczyciele obejrzeli natomiast fascynującą prezentację dotyczącą innowacyjnych metod nauczania wykorzystywanych przez kolegów z Anglii i Szwecji. Obserwowali także fragmenty lekcji prowadzonych przez nauczycieli ze Smith's Wood Sports College. Na wszystkich czekało słodkie popołudnie - wybraliśmy się do muzeum czekolady Cadbury World. Zwiedziliśmy także lokalne oceanarium The Sea Life Centre. Wieczorem uczniowie spędzali wspólnie czas w centrum wspinaczkowym w Birmingham.

Piątkowy poranek był czasem na omówienie wszelkich kwestii związanych z realizacją projektu w programie Erasmus+. Uczniowie w tym czasie uczestniczyli w zajęciach szkolnych. Czekała już na nich jednak nagroda - objazdowa wycieczka po Birmingham dwupiętrowym autokarem turystycznym. Wspólnie wybraliśmy się następnie na zakupy w centrum miasta i zwiedziliśmy muzeum nauki Thinktank Science Museum. Wieczorem nadszedł trudny dla wszystkich czas pożegnań. Nie obyło się bez łez, ale były one oznaką tego, że nasi uczniowie zdołali nawiązać piękne przyjaźnie z młodzieżą ze wszystkich pięciu krajów partnerskich naszego Gimnazjum.


Agnieszka Koper


21 marca- Międzynarodowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową



Dnia 18 marca klasa 1c wraz z wychowawcą klasy Alicją Zygmunt, wspominała Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową (ang. International Day for the Elimination of Racial Discrimination) - święto obchodzone corocznie 21 marca, ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1966 roku. Dzień ten rozpoczyna Tydzień Solidarności z Ludami Zmagającymi się z Rasizmem i Dyskryminacją Rasową (do 27 marca).Obchody mają na celu uczczenie pamięci ofiar masakry w Sharpeville i innych incydentów na tle rasistowskim oraz wzmożenie działalności społeczeństwa na rzecz eliminacji wszelkich form rasizmu, ksenofobii i dyskryminacji na świecie.

Uczniowie poznali historię święta, różnorodne formy obchodów święta oraz instytucje i akcje przeciw rasizmowi i antysemityzmowi w Polsce.

Uczniowie wykazali się kreatywnością i stworzyli własne hasła przeciw dyskryminacji rasowej, a także przygotowali prace plastyczne na ten temat. Przygotowana została również okolicznościowa gazetka.

Święto obchodzono w ramach pracy nad szkolnym projektem w programie Erasmus+.


Alicja Zygmunt


Co zrobić jeśli…?


W styczniu i lutym 2017 r. we wszystkich klasach naszego gimnazjum odbyły się specjalne godziny wychowawcze poświęcone debacie na temat dyskryminacji, odwagi moralnej i wartości. Uczniowie słuchali fragmentów opowieści o dyskryminowanym na tle rasowym chłopcu i decydowali czy kolega chłopca powinien stanąć w jego obronie ryzykując tym samym własną pozycję w klasie i narażając się na drwiny oraz utratę przyjaciół. Uczniowie odpowiadali "Tak" lub "Nie" poprzez zajęcie miejsca po odpowiedniej stronie klasy. Nauczyciele prosili ich o wyrażenie swojej opinii i o to, aby wyobrazili sobie jak sami czuliby się na miejscu bohaterów historii. Prowadzili dyskusję na temat dyskryminacji, tolerancji, równości i znaczenia odwagi moralnej. Następnie odczytywali kolejne fragmenty opowiadania, zadawali to samo pytanie i kontynuowali dyskusję. Na zakończenie uczniowie usłyszeli dwa alternatywne zakończenia historii i dowiedzieli się jak potoczyłyby się losy bohaterów gdyby jeden z nich zdecydował się pomóc drugiemu, a jak gdyby tego nie zrobił.

Bardzo cieszy fakt, że podczas dyskusji praktycznie wszyscy uczniowie twierdzili, że należy pomóc dyskryminowanemu koledze. W codziennym życiu wygląda to niestety trochę mniej optymistycznie, ale mam nadzieję, że debata zwróciła uczniom uwagę na potrzebę tolerancji i szacunku dla innych oraz na znaczenie odwagi moralnej i umiejętności przeciwstawienia się niewłaściwym zachowaniom.

Zajęcia odbyły się w ramach realizacji planu pracy w programie Erasmus+.





Agnieszka Koper


Konkurs fotograficzny "Lubię moje miasto rodzinne" rozstrzygnięty!



We wrześniu i październiku chętni uczniowie z zapałem szukali urokliwych miejsc w naszym mieście, aby uwiecznić je na fotografiach i pokazać za co kochają nasze miasto rodzinne. Zadanie to realizowali samodzielnie uczniowie, którzy chcieli zaangażować się w pracę nad naszym projektem Erasmus+. Na specjalny fotograficzny spacer wybrali się także gimnazjaliści biorący udział w zajęciach Kółka Regionalnego prowadzonych przez panią Agnieszkę Janecką. Powstało wiele pięknych zdjęć, które wzięły udział w konkursie fotograficznym "Lubię moje miasto rodzinne". Zdjęcia przedstawiały zarówno piękne naturalne zakątki czy gostynińską zieleń, jak i architekturę naszego miasta. Pojawiły się fotografie Zamku, ratusza, zabytkowego budynku Liceum Ogólnokształcącego, naszej miejskiej fontanny, a także oryginalnych drewnianych domów, które zdobią Gostynin.

Po burzliwych obradach, komisja konkursowa wyłoniła zwycięzców. Autorką fotografii gostynińskiego Zalewu, która zajęła pierwsze miejsce jest uczennica klasy II B, Małgorzata Leśniewska. Drugie miejsce zajęła praca zbiorowa Kółka Regionalnego, a trzecie zdjęcie uczennicy klasy I C, Aleksandry Jankowskiej. Kilka dni temu zwycięzcom wręczono nagrody, które z pewnością pomogą im rozwijać swoją pasję do fotografowania.

Podczas kolejnych zajęć Koła Regionalnego uczniowie dzielili się swoimi przemyśleniami na temat naszego rodzinnego miasta i wykonanych fotografii. Stworzyli także krótkie wiersze wyjaśniające dlaczego lubią Gostynin.

Poza konkursem uczniowie fotografowali także przystanki autobusowe w naszym mieście. Zrobili to także ich rówieśnicy z naszych krajów partnerskich w programie Erasmus+. Nasi partnerzy z Turcji postanowili bowiem zrobić mini wystawę pokazującą przystanki i fontanny w rodzinnych miastach wszystkich uczestników projektu.

Gratulujemy zwycięzcom konkursu i dziękujemy wszystkim uczestnikom. Prace konkursowe oraz wypowiedzi uczniów przedstawiamy poniżej.


Agnieszka Koper
Fot. Małgorzata Leśniewska, Aleksandra Jankowska, Kamil Wiliński, Zuzanna Kaźmierska, Koło Regionalne


Międzynarodowy Dzień bez Przemocy w naszym Gimnazjum



Międzynarodowy Dzień bez Przemocy obchodzony jest na świecie 2 października. W tym roku uczniowie klas drugich specjalnie przygotowali się do tego święta. Już we wrześniu na zajęciach artystycznych zaprojektowali logo zachęcające do życia bez przemocy. W drodze głosowania, nauczyciele wybrali pracę Ani Paćkowskiej z klasy 2a, która posłużyła do stworzenia naklejek. W poniedziałek 3 października zostały one rozdane wszystkim uczniom i pracownikom szkoły. Umieszczone w widocznym miejscu na ubraniu przypominały nam jak ważne jest unikanie przemocy każdego dnia, nie tylko od święta.

Pozostałe prace zostały zaprezentowane na korytarzu szkolnym wraz z podstawowymi informacjami na temat Międzynarodowego Dnia bez Przemocy. Zarówno podczas projektowania logo jak i w trakcie lekcji 3 października przypominaliśmy uczniom, że istnieje wiele rodzajów przemocy, a każdy z nich rani innych.

Międzynarodowy Dzień bez Przemocy obchodziliśmy w ramach prac nad naszym projektem w programie Erasmus+.



Agnieszka Koper


Wzór do naśladowania


Kształtowanie właściwych postaw wśród młodzieży nierozłącznie związane jest z dobrym przykładem ze strony dorosłych. Dlatego właśnie ostatnie zadanie zaplanowane do realizacji w programie Erasmus+ na rok szkolny 2015/2016 dotyczyło wzoru do naśladowania.

Już pod koniec maja w ramach godzin wychowawczych we wszystkich klasach przeprowadzono specjalne zajęcia, na których uczniowie wraz z nauczycielem rozmawiali na temat godnych podziwu cech i zachowań. Każdy z uczniów miał też czas, aby zastanowić się nad tym kto i dlaczego mógłby stanowić wzór do naśladowania w jego życiu. Nie był to jednak koniec rozważań na ten temat. Wielu uczniów zebrało dodatkowe informacje o swoich idolach i wraz ze zdjęciami lub rysunkiem przedstawiło je klasie na kolejnych zajęciach w czerwcu. Uzasadnili także dlaczego podziwiają daną osobę i w czym chcieliby ją naśladować. Chętni stworzyli również plakaty przedstawiając swój wzór do naśladowania w języku polskim lub angielskim. Tuż przed wakacjami plakaty udekorowały szkolny korytarz.

Okazało się, że uczniowie podziwiają nie tylko osoby sławne, ale również członków swoich rodzin, szczególnie mamy. Najbardziej doceniane przez uczniów cechy to umiejętność realizacji marzeń i życiowych planów wbrew ograniczeniom i przeciwnościom losu, a także zaangażowanie w pomoc potrzebującym.


Agnieszka Koper


Międzynarodowe spotkanie w Gimnazjum nr 2



W dniach 30 maja - 3 czerwca nasze Gimnazjum zorganizowało spotkanie projektowe w programie Erasmus+. Nasze miasto i szkołę odwiedziło 16 nauczycieli oraz 17 uczniów ze szkół partnerskich z Anglii, Rumunii, Turcji, Szwecji i Hiszpanii. Dzięki temu, że uczniowie ze szkół partnerskich mieszkali w czasie spotkania u rodzin goszczących, w spotkaniu wzięli aktywny udział także uczniowie naszego Gimnazjum. A program był naprawdę intensywny.

Poniedziałek 30 maja 2016 r.
Uczniowie z krajów partnerskich wraz z uczniami z rodzin goszczących brali udział w różnorodnych zajęciach mających na celu integrację grupy i zapoznanie zagranicznych gości z naszym krajem i tradycjami. Obejrzeli prezentację multimedialną o Polsce, uczestniczyli w specjalnej anglojęzycznej lekcji matematyki oraz dwugodzinnej lekcji tańca. Podczas tej ostatniej nauczyli się Poloneza - naszego tańca narodowego, Klepanego - tańca regionalnego, uczestniczyli w wielu tanecznych zabawach integracyjnych oraz poznali współczesne tańce chętnie tańczone przez polskich nastolatków.
Nauczyciele zostali zapoznani z systemem edukacji w Polsce, obejrzeli prezentację o naszym kraju i zwiedzili budynek szkolny. Podsumowali także zadania projektowe zrealizowane w poszczególnych krajach w roku szkolnym 2015/2016, a następnie udali się na spotkanie z Burmistrzem Miasta na Zamek gostyniński.
Po południu uczniowie i nauczyciele biorący udział w projekcie udali się do Miejskiego Centrum Kultury na występ artystyczny, który w znacznej części prezentował polską muzykę i taniec ludowy. Wystąpiły dla nas Promyki Lucienia, Ananasy i Ananaski ze Szkoły Podstawowej nr 3 oraz uczennice Szkoły Muzycznej w Gostyninie. Następnie, po krótkim spacerze po mieście, goście udali się na szkolną salę gimnastyczną gdzie zjedli kolację przygotowaną przez uczniów wraz z rodzicami oraz nauczycieli Gimnazjum. Po kolacji odbyła się krótka dyskoteka. e

Wtorek 31 maja 2016 r.
We wtorek uczestnicy spotkania zwiedzili stolicę Polski oraz udali się do Żelazowej Woli, aby zobaczyć miejsce urodzenia wybitnego polskiego kompozytora i pianisty oraz zrelaksować się spacerem po przepięknym ogrodzie wokół domu Chopina.

Środa 1 czerwca 2016 r.
W środę odbyła się wycieczka do Torunia. Uczestnicy spotkania projektowego bawili się doskonale w Młynie Wiedzy i zwiedzili stare miasto śladami Mikołaja Kopernika. W drodze powrotnej odwiedziliśmy także Ciechocinek.

Czwartek, 2 czerwca 2016 r.
W czwartkowe przedpołudnie wróciliśmy do szkoły. Na specjalnej lekcji muzyki uczniowie nauczyli się polskich piosenek biesiadnych "Szła dzieweczka do laseczka" i "Hej sokoły". Następnie zaprezentowali swoje umiejętności wokalne i zdobyte w poniedziałek umiejętności taneczne nauczycielom podczas występu na sali gimnastycznej. Występ uzupełniły dziewczęta ze szkolnego zespołu tanecznego oraz utalentowani wokalnie uczniowie naszego Gimnazjum.
Na kolejnych lekcjach uczniowie biorący udział w spotkaniu projektowym poznali geografię Polski, a także ciekawe fakty na temat wszystkich krajów partnerskich. Wybrani nauczyciele przeprowadzili bowiem lekcje dotyczące własnego kraju, przybliżając jego historię, znanych rodaków, a nawet język ciała.
Nauczyciele znaleźli także czas na pracę nad projektem. Starannie zaplanowali zadania na najbliższy czas i wyznaczyli datę kolejnego spotkania. Po południu uczniowie udali się do Łącka, aby zwiedzić tamtejsze Stado Ogierów i odprężyć się przy ognisku. Nauczyciele natomiast pojechali do Płocka, gdzie krótko zapoznali się z historią miasta i atrakcyjnymi turystycznie miejscami.

Piątek 3 czerwca 2016 r.
Ostatni dzień spotkania spędziliśmy na stadionie miejskim. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele brali udział w licznych atrakcjach na świeżym powietrzu - strzelali z łuku, próbowali swoich sił w sztuczkach cyrkowych, brali udział w wyścigach i innych animacjach ruchowych, rozegrali międzynarodowy mecz piłki nożnej oraz spróbowali naszego przysmaku - waty cukrowej.
Popołudnie i wieczór były czasem pożegnań i wspomnień. Okazało się jednak, że czasu tego było za mało i w sobotę, podczas wyjazdów grup z poszczególnych krajów nie obyło się bez łez.
Mamy nadzieję, że spotkanie w Polsce będzie źródłem wielu miłych wspomnień, a przyjaźnie zawarte w tym tygodniu okażą się trwałe. Mamy także nadzieję, że udział w spotkaniu pozwolił młodzieży przełamać stereotypy, otworzyć się na inne kultury i zmotywował do nauki języków obcych.

Pełna foto-relacja ze spotkania dostępna jest na profilu facebook naszej szkoły.

Agnieszka Koper


Przeczytajmy film


Przeczytajmy film to kolejne zadanie w kalendarzu naszego projektu Erasmus+. Techniki pracy z filmem zaprezentowane nauczycielom na spotkaniu w Rumunii bardzo pomogły uczniom zrozumieć język oglądanego w oryginale filmu Karana Johara zatytułowanego "Nazywam się Khan". Jednak temat filmu był tak poruszający, że większość uczniów skupiło się na nim, jako na przesłaniu dla świata. Aby podsumować jak film wpłynął na widzów zacytuję kilka wypowiedzi:

Weronika: "Film 'Nazywam się Khan' jest o rasizmie i o tym jak ludzie z syndromem Aspergera postrzegają świat. Jest bardzo poruszający i zrobił na mnie duże wrażenie. Myślę, że gdyby wszyscy myśleli jak Khan, świat byłby lepszy"; Kuba: "Film pokazuje ludzką nietolerancję w stosunku do Muzułmanów i nie tylko"; Kamil: Film jest o mężczyźnie z syndromem Aspergera, który próbuje żyć normalnie. Uczy nas aby nigdy się nie poddawać i aby przemyśleć swoje zachowanie w stosunku do Muzułmanów"; Martyna: "Film przedstawia problem uprzedzeń religijnych, terroryzmu oraz osób z zaburzeniami psychicznymi"; Kuba: "Film ukazuje problemy takie jak rasizm, wykluczenie i radzenie sobie z odmiennością poglądów. Są to bardzo ważne problemy. Pokazuje również, że życie bywa bardziej skomplikowane niż nam się wydaje"; Kasia: "Osoba przedstawiona w filmie jest osobą jaką wszyscy powinniśmy być. Tacy ludzie są na świecie potrzebni. Film zainspirował mnie, aby bardzo się starać i nigdy nie poddawać"; Samuel: "Film ukazuje dyskryminację w codziennym życiu. Podobał mi się, bo jest interesujący i ma wyraźne przesłanie"; Julia: "Ten film jest bardzo smutny, ale pokazuje, że ludzi można podzielić na dobrych i złych, a ich kolor skóry i pochodzenie nie mają znaczenia".

Podsumowując, wszyscy polecamy obejrzenie tego inspirującego filmu.


Edyta Lewandowska


Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem


Zgodnie z planem pracy w programie Erasmus+ październik poświęcony był w naszej szkole obchodom Międzynarodowego Dnia Walki z Ubóstwem.

17 października, tj. w dzień, w który obchodzone jest to międzynarodowe święto, na łączniku szkolnym pojawiły się poruszające fakty i statystyki dotyczące głodu, braku pitnej wody, ubóstwa i analfabetyzmu na świecie. Uzupełniała je wystawa plakatów przedstawiających życie w kilku wybranych biednych krajach. Plakaty samodzielnie wykonali chętni uczniowie.

Najwyraźniej wystawa poruszyła nasze serca. W związku z obchodami święta na terenie szkoły zorganizowano bowiem także charytatywną loterię fantową, która cieszyła się ogromnym powodzeniem. W piątek 30 października uczniowie i nauczyciele mogli wesprzeć akcję kupując los w cenie 2 zł. Łącznie udało się zebrać kwotę 434 zł, która w całości została przekazana fundacji UNICEF i pomoże ratować życie dzieci w ubogich krajach świata.

Bardzo dziękuję nauczycielom, którzy przekazali nagrody, dzięki którym przeprowadzenie akcji było możliwe. Dziękuję także uczniom, którzy przeprowadzili loterię i wszystkim tym, którzy wzięli w niej udział.








Agnieszka Koper


Niezwykły wyjazd do Rumunii



W dniach 12-16 października 2015 r. grupa uczniów i nauczycieli naszego Gimnazjum uczestniczyła w kolejnym już spotkaniu projektowym w programie Erasmus+. Tym razem organizatorami spotkania była nasza szkoła partnerska w Devie, w Rumunii.

Pierwszy dzień spotkania spędziliśmy w szkole partnerskiej. Uczniowie poznawali życie szkolne biorąc udział w specjalnych zajęciach lekcyjnych, sportowych i tanecznych. Nauczyciele obejrzeli prezentację dotyczącą systemu edukacji w Rumunii i zwiedzili budynki szkolne. Pracowali także nad realizacją projektu podsumowując zadania wykonane do tej pory. Popołudnie uczniowie spędzili w towarzystwie swoich rodzin goszczących, a nauczyciele udali się na spotkanie z przedstawicielami władz lokalnych. Wieczorem spotkaliśmy się razem na przepięknym pokazie tańca i muzyki ludowej oraz na uroczystej kolacji na stołówce szkolnej.

Wtorek i środa poświęcone były zwiedzaniu ciekawych miejsc w Transylwanii. Zobaczyliśmy kopalnię soli w Turdzie, imponującą cytadelę i centrum miasta Alba Iulia oraz Muzeum Cywilizacji Ludowej Astra w Sybinie. W centrum Sybinu mogliśmy także udać się na krótki spacer i zakupy. Wszystkie wycieczki w bardzo ciekawy sposób przybliżyły nam geografię, historię i tradycje regionu. W wielu miejscach mogliśmy zobaczyć także prawosławne cerkwie, które pięknem wnętrz i malowideł ściennych robiły na nas ogromne wrażenie.

Czwartek okazał się bardzo pracowity. Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach koleżeńskich dotyczących alternatywnych sposobów wykorzystania zadań matematycznych na lekcjach oraz wykorzystania filmu w procesie nauczania języków obcych. Planowali także zadania na najbliższe miesiące. Uczniowie wzięli udział w specjalnych zajęciach artystycznych, a także w wyjątkowej lekcji matematyki. Pracując w międzynarodowych grupach, pod okiem obecnych na spotkaniu nauczycieli matematyki, rozwiązywali zadania stworzone przez wszystkie kraje partnerskie w czerwcu i wrześniu 2015 r. Starczyło im czasu również na przygotowanie występu muzycznego dla nauczycieli. Na scenie zobaczyliśmy nie tylko młodzież rumuńską, ale także ich kolegów z pozostałych krajów partnerskich. Po południu uczniowie wybrali się wspólnie do parku wodnego, a nauczyciele zwiedzili przepiękny zamek w Hunedoarza.

Piątek był dniem pełnym niespodzianek. Odwiedziliśmy miejskie centrum ratownictwa oraz słynna szkołę gimnastyki sportowej w Devie. W szkole mogliśmy zobaczyć fragment lekcji gimnastyki artystycznej oraz specjalnie dla nas przygotowany pokaz. Następnie, pełni wrażeń po odwiedzinach w szkole wychowującej międzynarodowych mistrzów sportu, ruszyliśmy kolejką na cytadelę w Devie, aby z góry podziwiać przepiękną panoramę miasta.

Spotkanie w Rumunii było czasem niezwykłym. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc, poznaliśmy lokalne zwyczaje, kuchnię, a nawet tańce ludowe. Nawiązaliśmy wiele nowych przyjaźni, a uczennice wspólnie uznały, że jednak warto pilnie uczyć się języka angielskiego. Kolejne spotkanie projektowe odbędzie się w Turcji jeszcze w tym roku szkolnym i tak jak teraz będą mogli bezpłatnie wziąć w nim udział uczniowie najbardziej zaangażowani w realizację zadań projektowych.


Agnieszka Koper


Europejski Dzień Języków w G2



W piątek 25 października 2015 r. obchodziliśmy w naszej szkole Europejski Dzień Języków. Z tej okazji korytarze szkolne ozdobiliśmy flagami wielu państw, a na tablicach ogłoszeń i na łączniku pojawiły się ciekawostki dotyczące języków obcych i ich uczenia się oraz kolorowe karteczki z podstawowymi zwrotami w kilku językach. Zaprosiliśmy też uczniów i nauczycieli do dyskusji zadając im dwa pytania: „Dlaczego powinniśmy uczyć się języków obcych?” oraz „Jakiego języka chciałbyś/chciałabyś się uczyć i dlaczego?”. Odpowiedzi można było zapisywać na karteczkach samoprzylepnych i przyklejać do specjalnie w tym celu przeznaczonej tablicy. Wyrażone opinie są bardzo różnorodne. Czasem zachęcają do refleksji lub nawet zaskakują.

Najwięcej uczniów podkreślało, że języków obcych warto uczyć się, aby dostać dobrą pracę (także za granicą) lub aby z łatwością podróżować, zdobywać cenne doświadczenia i poznawać nowych ludzi. Pojawiały się także opinie, że nauka języków usprawnia nasz umysł i poprawia pamięć, daje satysfakcję płynącą z czytania literatury i oglądania filmów w oryginalnej wersji językowej oraz pozwala rozumieć słowa piosenek śpiewanych przez naszych idoli. Języki obce mają też według naszych uczniów bardzo praktyczne zastosowanie – pozwalają rozumieć instrukcje obsługi urządzeń, które nie zawsze są przetłumaczone na język polski, pomagają porozumieć się z innymi osobami w grach internetowych, a nawet zwiększają szansę znalezienia idealnej kandydatki na żonę. Języka można się uczyć także z czysto altruistycznych pobudek, np. aby pomagać imigrantom.

Ogromna większość naszych uczniów chciałaby się uczyć języka hiszpańskiego lub francuskiego. Podkreślają jak piękne są te języki. Wiele osób marzy o zwiedzeniu Hiszpanii, a dla dwóch osób powodem do nauki francuskiego byłby ich idol posługujący się właśnie tym językiem. Kilkoro uczniów marzy o płynnym posługiwaniu się językiem włoskim lub rosyjskim. Wielu podkreśla, że najważniejszym jest jednak język angielski jako uniwersalne narzędzie komunikacji na całym świecie. W zestawieniu pojawiał się także język niemiecki, chiński, niderlandzki, japoński, czeski, arabski, koreański czy turecki. Częstym powodem marzeń o nauczeniu się mniej popularnych języków jest fascynacja krajami, w których się nimi mówi. W przypadku języka czeskiego jest to jednak ciekawe słownictwo, a arabskiego duża ilość rodzimych użytkowników tego języka. Kilkoro uczniów naszej szkoły pragnie posługiwać się wieloma językami obcymi i związać z nimi swoją przyszłość zawodową. Jedna z dziewcząt zaczęła już nawet wcielać swoje marzenie w życie poprzez samodzielną naukę języka niderlandzkiego.

Bardzo dziękujemy uczniom i nauczycielom, którzy wyrazili swoją opinię. Wszystkie odpowiedzi wzięły udział w losowaniu nagród. Otrzyma je grupa ośmiorga uczniów z klas IIc, IIIc, Ib, IIb i IIIb.

Wszystkim uczniom życzę wytrwałości i sukcesów w nauce języków obcych, gdyż jak twierdzi filozof Ludwig Wittgenstein, granice naszego języka są granicami naszego świata.


Agnieszka Koper


Matematyczne wyzwanie


Po wakacyjnej przerwie z zapałem wróciliśmy do pracy w programie Erasmus+. We wtorek 15 września na drugiej godzinie lekcyjnej grupa 25 chętnych uczniów spotkała się, aby stworzyć ciekawe i inspirujące zadania matematyczne. Pracując pod czujnym okiem nauczyciela matematyki, pani Magdaleny Lonik , stworzyli wiele zadań o tematyce nawiązującej do życia codziennego i szkolnego. Najciekawsze z nich, razem z zadaniami, które powstały na lekcjach matematyki jeszcze w czerwcu poprzedniego roku szkolnego zostaną przetłumaczone na język angielski i zamieszczone na stronie naszego projektu na platformie etwinning.net. W ten sposób uczniowie wszystkich szkół partnerskich stworzą bazę interesujących zadań do wspólnej nauki i pracy.


Agnieszka Koper


Happy again!

Na dobry początek wakacji przypominamy Wam nasze zadanie muzyczne prezentując teledyski do utworu "Happy" stworzone przez poszczególne szkoły partnerskie w programie. Jak widać zadanie szczególnie przypadło do gustu uczniom z naszej szkoły partnerskiej w Szwecji, którzy postanowili przygotować aż dwie wersje teledysku. Życzymy przyjemnego oglądania!






TELEDYSK NASZEJ SZKOŁY

TELEDYSK SZKOŁY W HISZPANII

TELEDYSK SZKOŁY W ANGLII

TELEDYSK SZKOŁY W TURCJI

TELEDYSK SZKOŁY W SZWECJI - WERSJA 1

TELEDYSK SZKOŁY W SZWECJI - WERSJA 2

TELEDYSK SZKOŁY W RUMUNII

Agnieszka Koper



Dzień Rodziny/ Festiwal Talentów 2015 w Gimnazjum nr 2



Już po raz piąty w naszym Gimnazjum odbyła się duża ,bo aż dwudniowa impreza mająca na celu integrację rodziców , uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Ten bliski nam wszystkim cel udało się osiągnąć dzięki uzdolnionej w wielu artystycznych dziedzinach młodzieży, która 29 maja oraz 1 czerwca zorganizowała pokaz talentów dla rodziców i całej społeczności szkolnej. Święto zorganizowane zostało w związku z Międzynarodowym Dniem Rodziny, którego obchody przewidziane są w planie pracy w naszym projekcie Erasmus+.

Lista artystów była naprawdę długa i liczyła ponad 30 wykonawców.
Wielu uczniów naszej szkoły uczy się gry na różnych instrumentach muzycznych. Kilkoro z nich Korajczyk Dominik, Śniechowski Maciej, Dymowski Dominik. Filip Cieślak ,Tomasz Czajkowski, Kacper Zieliński oraz Rowiński Mikołaj zaprezentowali swoje umiejętności w tej dziedzinie.

W Gimnazjum nr 2 jest wiele zdolnych wokalistek i wokalistów. Uczennice: Weronika Ciaś, Karolina Jędrzejewska, Marika Gawryłow, Natalia Felczak, Natalia Leśniak,Rękawiecka Gabriela, Falkowska Julia, Ewelina Frankowska oraz uczniowie Adam Laskowski i Zieliński Kacper i Kolasiński Konrad podzielili się z nami swoja pasją do śpiewu. Kilkoro z nich odnosi już sukcesy na konkursach zewnątrzszklonych. Do najbardziej docenionych przez przez muzyczne jury należy Weronika Trojanowska, która także uświetniła swoim występem nasz festiwal. Wykonała wraz z Pauliną Trojanowską utwór Wayward Daughters ''For the Keeping" .

Grupa uczniów wykonała też układ taneczny. Nie można go nazwać inaczej niż "porywający', gdyż obserwujący show nauczyciele również przyłączyli się do występu, tańcząc na widowni. Wielu uczniów obserwując spontaniczną reakcję nauczycieli, nie wiedzieć czemu, wyglądali na zadziwionych. Do tańca porwali nas: Kinga Walczak, Róża Kaszewska, Weronika Zagórska, Weronika Kowacz, Agata Uliczna, Marta Mondzik, Oliwia Kaniera, Kornelia Pilewska, Ada Jaworska,Klaudia Palczewska, Kasia Gorczyca, Mateusz Kryska, Łukasz Podleśny, Michał Kostrzewski , Eryk Domżał i Adrian Stanisławski Hubert Borowy i Maciej Szewczyk.

W naszej szkole nie brakuje też talentów poetyckich. Wiersze swojego autorstwa deklamowały: Martyna Gołaś, Monika Sikorska, Agata Lisiecka i Sara Górska. Widzowie mieli okazję podziwiać też prace plastyczne, prace projektowe i zdjęcia wykonane przez uczniów a także zapoznać się z informacjami na temat międzynarodowego projektu Erasmu+ realizowanego w naszej szkole.

O oprawę muzyczną i udźwiękowienie przedsięwzięcia zadbał uczeń Dominik Korajczyk.Zdjęcia wykonywał Antoni Korajczyk a prowadzeniem imprezy zajęły się z powodzeniem Justyna Rudowska i Justyna Śniechowska.

Podczas Dnia Rodziny uczniowie podjęli rodziców słodkim poczęstunkiem. Ogółem uczniowie przygotowali ponad 30 rodzajów ciast i wielu z nich dzielnie pełniło dyżury w kuchni i na stołówce.

Festiwal Talentów zakończył się ogólnoszkolnym spotkaniem przy grillu.

Dzień Rodziny oraz Dzień Talentów to szczególne dni w naszej szkole kiedy rodzice nauczyciele, koledzy mogą zobaczyć występujących uczniów w zupełnie innym świetle. W każdym z nas tkwi jakiś talent. Ważne aby znaleźć miejsce oraz odwagę by go zaprezentować.


Joanna Wawrzyniak


Zadania na maj i czerwiec

Do końca roku szkolnego mamy jeszcze 2 zadania do zrealizowania w programie Erasmus+.

  • Stworzenie ciekawych zadań matematycznych, które rozwiązywane będą później przez naszych uczniów i uczniów ze szkół partnerskich. Dobrze byłoby gdyby zadania były praktyczne i miały związek z życiem codziennym czy szkolnym, tak aby mogły zainteresować kolegów matematyką. Za pracę w tym zadaniu erasmusowym otrzymacie punkty w programie i punkty dodatkowe z matematyki. Szczegóły u naszych nauczycieli matematyki.

  • Organizacja Międzynarodowego Dnia Rodziny, który odbędzie się w naszej szkole 29 maja. Można tu zaprezentować swój talent np. muzyczny, pomóc w dekoracji sali gimnastycznej lub przygotowaniu słodkiego poczęstunku dla uczniów i rodziców. Za zadanie realizujący je uczniowie otrzymają punkty erasmusowe i dodatkowe punkty z zachowania. Po szczegóły zgłaszamy się do nauczyciela j. angielskiego p. Edyty Lewandowskiej.

Agnieszka Koper


Światowy Dzień Walki z Niewolnictwem Dzieci



W piątek 17 kwietnia uczennice klasy I a, Daria Badena, Julia Bieroń i Maja Wasilewska pod opieką wychowawcy p. Mateusza Lewandowskiego zorganizowały obchody Światowego Dnia Walki z Niewolnictwem Dzieci.

Chcąc zwrócić uwagę społeczności szkolnej na istnienie problemu niewolnictwa nieletnich na świecie dziewczynki wydrukowały plakaty z poruszającymi zdjęciami dzieci, które zamiast chodzić do szkoły od najmłodszych lat zmuszane są do wielogodzinnej, ciężkiej pracy, za którą często nie dostają żadnego wynagrodzenia oprócz skromnego posiłku. Wystawę uzupełniły ubrania, buty i zabawki. W symboliczny sposób przedstawiały one przedmioty wytwarzane przez nieletnich niewolników oraz brudną, zniszczoną odzież, którą sami mogliby nosić. Uczennice rozdawały także ulotki z danymi i statystykami dotyczącymi niewolnictwa dzieci na świecie.

Wystawa zorganizowana została w ramach realizacji planu pracy w programie Erasmus+.

Agnieszka Koper i Mateusz Lewandowski


Tolerancja dla mniejszości społecznych



We wtorek, 24 marca 2015 roku odbyła się prezentacja w ramach projektu przygotowanego przez klasę drugą D. Projekt, nad którym pracowali uczniowie, dotyczył działań mających zapobiec dyskryminacji i wykluczeniu różnych grup społecznych.

Projekt powiązany był z obchodami Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją Rasową zaplanowanymi w naszym programie Erasmus+, ale ze względu na specyfikę regionu, w którym mieszkamy i obserwowane przejawy braku tolerancji rozszerzyliśmy jego tematykę.

Uczniowie zmierzyli się z problematyką w pięciu obszarach:

  • nietolerancja wobec niepełnosprawnych w naszym mieście,
  • niepełnosprawność w sporcie,
  • mniejszość romska i jej problemy.
  • Żydzi w historii ziemi gostynińskiej,
  • stereotypy dotyczące różnych gatunków muzycznych.

Na prezentację zaproszeni zostali uczniowie klasy pierwszej A i pierwszej D wraz z opiekunami. Wszyscy obejrzeli ją z dużym zainteresowaniem. Uczniowie klasy drugiej D realizując projekt w ramach wiedzy o społeczeństwie mieli możliwość pogłębić swoją wiedzę, zdobyć nowe doświadczenia i umiejętności.

Agata Olkiewicz


Niezapomniana wizyta w Hiszpanii



W niedzielę, 1 marca 2015 r. grupa 4 uczniów i 4 nauczycieli naszej szkoły wyruszyła w podróż do Hiszpanii, aby wziąć udział w tygodniowej wizycie w ramach projektu Erasmus+. Spotkanie zorganizowane było w dniach 2-6 marca 2015 r. przez naszą szkołę partnerską I.E.S. Los Moriscos w Hornachos. Wizyta była doskonałą okazją do zawarcia nowych przyjaźni, poznania kultury i zwyczajów innych krajów europejskich, spróbowania tradycyjnych hiszpańskich potraw i ćwiczenia języka angielskiego w praktyce.

Agnieszka Koper



Międzynarodowe głosowanie na logo zakończone!


W środę 25 lutego we wszystkich krajach partnerskich zakończyło się głosowanie na logo naszego projektu. Najwięcej głosów zdobyła propozycją Rumunii, która będzie teraz oficjalnie wykorzystywana między innymi na wspólnej stronie projektu na platformie etwinning.net:

http://twinspace.etwinning.net/3482/home/

Propozycja naszej szkoły wykonana przez Zuzannę Kołodziejczak z II d zajęła zaszczytne drugie miejsce.




Agnieszka Koper


Szkolne poszukiwanie skarbów



W poniedziałek 23 lutego, zgodnie z planem pracy w programie Erasmus+ grupa 22 chętnych uczniów wraz z opiekunami wzięła udział w zabawie plenerowej geocaching, polegającej na poszukiwaniu "skarbów" przy użyciu GPS i odpowiedniej aplikacji na urządzeniach mobilnych - tabletach lub smartfonach.

Nietypowy rajd pieszy rozpoczął się w szkole, gdzie uczniowie obejrzeli prezentację wyjaśniającą czym jest geocaching , co zawierają i w jakich miejscach mogą być schowane skrytki (tzw. cache) poszukiwane podczas zabawy oraz jakie są reguły poszukiwań. Następnie w dwóch grupach wyruszyliśmy, aby odkryć wszystkie 4 cache ukryte do tej pory na terenie naszego miasta. Podział na grupy wzbudził w uczniach chęć zwycięstwa, dlatego obie drużyny wykonały zadanie w 100% szybkim krokiem pokonując dystans pomiędzy poszczególnymi skrytkami.

Po powrocie znów spotkaliśmy się w klasie, gdzie uczestnicy rajdu wypełnili internetową ankietę dotyczącą tego zadania erasmusowego oraz dowiedzieli się w jaki sposób mogą samodzielnie ukrywać nowe cache wykorzystując współrzędne geograficzne wybranego miejsca. Mamy nadzieję, że uczniom spodobała się ta forma spędzania wolnego czasu, łącząca ruch na świeżym powietrzu z nowoczesną technologią. Być może wkrótce geocaching stanie się popularną formą rozrywki w naszym mieście.

Realizacja tego zadania była możliwa dzięki tabletom kupionym dla szkoły z funduszy programu Erasmus+.

Agnieszka Koper


Europejskie głosowanie



Konkurs na logo naszego projektu zakończył się już we wszystkich krajach partnerskich. Teraz do środy 25 lutego do godziny 13:00 możemy oddawać swoje głosy. Aby głosowanie było uczciwe, uczniowie żadnej ze szkół nie mogą głosować na logo, które zwyciężyło w ich kraju. Głosując podajemy swoje imię i nazwisko oraz szkołę i oceniamy propozycje naszych krajów partnerskich skali 1 - 5. 5 punktów przyznajemy logo, które najbardziej nam się podoba, 4 temu które powinno według nas zająć drugie miejsce itd.

Możemy obejrzeć wszystkie prace i oddać swój głos na stronie naszego projektu:

http://twinspace.etwinning.net/3482/pages/page/20637/

Zachęcamy do głosowania!
Agnieszka Koper


Muzyczne zadanie ukończone!


Plan pracy w programie Erasmus+ na styczeń i luty 2015 r. postawił przed nami nie lada wyzwanie. Uczniowie ze wszystkich krajów partnerskich musieli zaśpiewać piosenkę o treści nawiązującej do przyjaźni, szczęścia i tolerancji. Wspólnie wybraliśmy "Happy" Pharella Williamsa, a każdy z krajów stworzył również fragment tekstu w swoim języku ojczystym. Piosenkę należało jednak nie tylko zaśpiewać, ale również zarejestrować dźwięk i stworzyć do niego nagranie video.

Chętni uczniowie zabrali się do pracy jeszcze przed feriami. Pod czujnym okiem nauczyciela muzyki, pani Urszuli Lasoty perfekcyjnie opanowali śpiew. Nagraniem i montażem filmu, na którym nasi uczniowie śpiewają i tańczą zajął się pan Mateusz Lewandowski.

Rezultat wspólnej pracy uczniów i nauczycieli możemy już zobaczyć po kliknięciu w poniższy link.

https://www.youtube.com/watch?v=VAXfEIlqDcU/

Już wkrótce w zakładce Erasmus+ na naszej stronie zamieścimy linki do filmów stworzonych przez nasze kraje partnerskie.

Agnieszka Koper


ERASMUSOWE POSZUKIWANIE SKARBÓW


Serdecznie zapraszamy chętnych uczniów do udziału w rajdzie pieszym, podczas którego poszukiwać będziemy "skarbów" wykorzystując GPS i aplikację GEOCACHING.

Rajd odbędzie się w poniedziałek 23. lutego 2015 r. Rozpocznie się na czwartej godzinie lekcyjnej (godzina 10:50) w sali nr 15, od krótkiego wyjaśnienia czym jest geocaching, na czym będzie polegać zadanie oraz jak korzystać z aplikacji na szkolnych tabletach.

Chętnych do udziału w zadaniu prosimy o jak najszybsze zgłaszanie się do p. Agnieszki Koper. Liczba miejsc ograniczona. Za zadanie otrzymacie punkty "erasmusowe".

Agnieszka Koper


Konkurs na logo rozstrzygnięty!


W styczniu 2015 r. odbył się w naszym Gimnazjum konkurs na logo projektu w unijnym programie Erasmus+, który realizujemy od września obecnego roku szkolnego. Po dokładnym przyjrzeniu się wszystkim pracom i burzliwych naradach, komisja konkursowa wyłoniła trzy finalistki - Katarzynę Wilińską z klasy I b, Julię Puternicką z I c oraz Zuzannę Kołodziejczak z II d. Ponieważ zbliżały się ferie, dziewczynki miały zaledwie jeden dzień na udoskonalenie swoich prac. W finale zwyciężyło logo wykonane przez Zuzannę Kołodziejczak z klasy II d.

Identyczne konkursy odbyły się w każdym z naszych krajów partnerskich: Anglii, Hiszpanii, Rumunii, Szwecji i Turcji. Logo Zuzi zmierzy się wkrótce w internetowym głosowaniu ze zwycięzcami z pozostałych krajów. My również będziemy mogli oddawać swoje głosy.





Agnieszka Koper


I'M GOOD ENOUGH!



Styczeń był bardzo pracowitym miesiącem dla uczniów zaangażowanych w program Erasmus+ w naszej szkole. Wykonywali oni między innymi zadania plastyczne polegające na stworzeniu autoportretu oraz wyrzeźbieniu własnej dłoni. Oba zadania miały skłonić uczniów do przyjrzenia się sobie i znalezienia swoich mocnych stron, tak aby z jeszcze większym przekonaniem mogli stwierdzić "I'm good enough!".

Autoportrety tworzyli uczniowie klas pierwszych częściowo na lekcjach plastyki, częściowo w domu. Używając dowolnych materiałów i technik artystycznych przedstawiali siebie wraz z przedmiotami symbolizującymi ich zainteresowania i talenty.

Aby stworzyć model własnej dłoni z gliny rzeźbiarskiej grupa chętnych uczniów ze wszystkich klas spotkała się w szkole po lekcjach. Wspólnie obejrzeliśmy prezentację fotograficzną przygotowaną przez nauczycielkę plastyki z naszej szkoły partnerskiej w Szwecji, która pokazywała krok po kroku jak stworzyć rzeźbę dłoni. Następnie uczniowie przyjrzeli się dokładnie swoim dłoniom i z radością i optymizmem przystąpili do pracy. Zadanie okazało się dużo trudniejsze niż można się było tego spodziewać, ale uczniowie nie szczędzili czasu i wysiłku, żeby je ukończyć.

Wszystkie prace uczniów mogliśmy zobaczyć na wystawach tuż przed feriami. Zachęcamy jednak do obejrzenia prezentacji zdjęciowej.

Agnieszka Koper


ERASMUS+ - aktualne zadania


Zachęcamy do udziału w konkursie na logo projektu Erasmus+, który od września 2014 do sierpnia 2017 realizować będziemy z krajami partnerskimi ze Szwecji, Hiszpanii, Turcji, Rumunii i Anglii. Pracę wykonać można na komputerze lub narysować/namalować. Wymagane jest zamieszczenie powyższego logo programu Erasmus+ w swoim projekcie w niezmienionej formie. (Można je pobrać z naszej strony internetowej lub facebooka szkoły) Prace plastyczne nie powinny mieć formatu większego niż A4. Należy je oddawać do p. Agnieszki Koper lub p. Mateusza Lewandowskiego do piątku 9 stycznia 2015 r.

Konkurs na logo projektu jest organizowany w każdym kraju partnerskim. Zwycięzca w naszej szkole otrzyma nagrodę, a jego praca zmierzy się w międzynarodowym głosowaniu ze zwycięskimi pracami uczniów z pozostałych szkół partnerskich. W przypadku wygranej zostanie użyta jako oficjalne logo naszego projektu na Twinspace. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymają punkty z zachowania i punkty "erasmusowe", które pozwolą nam wybrać uczniów wyjeżdżających na wizyty zagraniczne w programie Erasmus+.

Niezależnie od udziału w konkursie możecie zdobyć punkty z zachowania oraz punkty "erasmusowe" realizując dwa inne zadania zaplanowane na najbliższe miesiące.

1. Śpiewanie piosenki "Happy" połączone z nagraniem filmu. To samo zadanie realizować będą uczniowie wszystkich krajów partnerskich, a w rezultacie powstanie także jeden wspólny film.

Link do piosenki z tekstem:https://www.youtube.com/watch?v=PGJX9tutZEA

2. Wykonanie rzeźby własnej dłoni. Rzeźby będziemy wykonywać w szkole po lekcjach, w wybranej grupie osób. Podczas wspólnej realizacji zadania dostarczymy Wam glinę i wskazówki niezbędne do realizacji zadania (najprawdopodobniej również w postaci filmu instruktarzowego wykonanego przez nauczycielkę plastyki ze szkoły partnerskiej ze Szwecji).

Uczniów chętnych do wykonania tych dwóch zadań prosimy o zgłaszanie się do p. Agnieszki Koper najpóźniej do piątku 12 grudnia 2014 r.

Do udziału w zadaniach erasmusowych zachęcamy wszystkich uczniów niezależnie od ich postępów w nauce! Zadania będą bardzo różnorodne i na pewno znajdziecie coś dla siebie!

Informacje o kolejnych zadaniach będą pojawiały się w szkole na tablicy samorządu i będą oznaczone logo Erasmus+. Będziemy o nich informować także na naszej stronie internetowej w zakładce Erasmus+. .

Agnieszka Koper i Mateusz Lewandowski


Pierwsze spotkanie w programie Erasmus+ za nami



W dniach 1-4 grudnia 2014 r. Pani Wicedyrektor Jolanta Łykowska i nauczycielka języka angielskiego Agnieszka Koper uczestniczyły w spotkaniu warsztatowym w programie Erasmus+. Spotkanie odbyło się w Szwecji. Uczestniczyli w nim nauczyciele ze szkół partnerskich - po dwoje z każdego kraju. Celem spotkania było omówienie szczegółów realizacji projektu oraz wymiana doświadczeń i pogłębianie wiedzy i umiejętności uczestników.

Podczas codziennych spotkań w szkole Vasaskolan w Kalmar podjęliśmy szereg decyzji, które pozwolą jak najlepiej wykonać zadania zaplanowane do realizacji przed wizytą w Hiszpanii w pierwszym tygodniu marca 2015 r. Braliśmy także udział w szeregu szkoleń. Nauczycielka ze Szwecji Katrin Jahrehorn zaprezentowała jak w ciekawy i skuteczny sposób używać źródeł internetowych (Open Educational Resources) w procesie nauczania. Kolega Sergio Cuevas Hidalgo nauczył nas w jaki sposób korzystać z platformy eTwinning do komunikacji ze szkołami partnerskimi i rozpowszechniania rezultatów projektu. Dowiedzieliśmy się także jak szkoła partnerska w Szwecji i pracownicy miejscy wspierają uczniów z trudnościami edukacyjnymi i uczniów zagrożonych zaprzestaniem realizacji obowiązku szkolnego. Najwięcej entuzjazmu wzbudziło szkolenie przeprowadzone w centrum multimedialnym AV media w Kalmar. Pani Mia Billmark w niezwykle ciekawy sposób wyjaśniła nam czym jest geocaching i jak wiele korzyści edukacyjnych może przynieść ta forma rozrywki na świeżym powietrzu w zajęciach szkolnych i pozaszkolnych. Szkolenie połączone było z zadaniem praktycznym.

W środę 3 grudnia starczyło nam także czasu na krótki spacer po mieście. Wieczorami natomiast mieliśmy okazje do rozmów, odnawiania przyjaźni, poznawania zwyczajów świątecznych w Szwecji i próbowania tradycyjnych szwedzkich potraw.

Wizyta projektowa wzbudziła ogromne zainteresowanie lokalnych mediów. Czasopismo lokalne "ÖSTRA SMÄLAND" opublikowało wywiad z uczestnikami spotkania, a miejskie centrum multimedialne stworzyło film ze szkolenia dotyczącego aplikacji geocaching. Film można obejrzeć klikając na poniższy link.

geocaching Sweden

Agnieszka Koper


Międzynarodowy Dzień Tolerancji



16 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji. Realizując założenia programowe projektu Erasmus+, postanowiliśmy włączyć się już w tym roku w obchody tego międzynarodowego wydarzenia. Uczniowie klasy 2a podjęli się zadania organizując najpierw szczegółową ankietę poświęconą przejawom tolerancji na różnych płaszczyznach naszego życia, której poddani zostali uczniowie wszystkich klas w naszej szkole, by następnie przeanalizować jej wyniki. Wszystkie odpowiedzi zostały zobrazowane na wykresach, z których uczniowie wraz z opiekunek projektu wyciągnęli liczne wnioski.

Ankieta miała ukazać nam jak postrzegana jest kwestia tolerancji oczami dzisiejszej młodzieży. Miała zwrócić naszą uwagę na to czy uczniowie są tolerancyjni i czy nie powinno się częściej mówić o tolerancji w czasie edukacji uczniów. Drugim etapem obchodów Międzynarodowego Dnia Tolerancji w naszej szkole było zorganizowanie szkolnej debaty, podczas której zaprezentowano szerokiej publiczności szkolnej wyniki wspomnianej ankiety.

Debatę otworzyła pani Dyrektor szkoły Beata Wasiak-Grudzińska, uświadamiając uczniów jak ważna w dzisiejszych czasach jest tolerancja. Pojęcie to jest niełatwe do zrozumienia, dlatego mamy nadzieję, że ankieta, debata i liczne wnioski pomogą wszystkim uczniom rozeznać się w świecie tolerancji.

Pytania, które wykazywały, że poglądy uczniów różnią się od siebie zostały szerzej omówione podczas debaty i poddane pod dyskusje. Niezwykle często uczniowie mądrze odpowiadali. Niektóre odpowiedzi uczniów uwidoczniły także niepokojące zjawiska, jak np. to, że odsetek 1/3 głosów uczniów klas drugich stwierdził, że osoby innej wiary nie umieją dostrzec Boga we właściwy sposób, czy to, że uczniowie klas drugich częściej od innych klasy określali, że nie pomogą osobom innej narodowości, kiedy ta potrzebowałabym pomocy. Przy czym klasy pierwsze ani razu nie wspomniały, że takowej pomocy by nie udzielili.

Przy pierwszych pytaniach uczniowie nie podejmowali dyskusji, jednak z kolejnymi sytuacja się odmieniła. Dochodziło na sali do częstej wymiany opinii wśród uczniów. Przy wyjątkowych pytaniach obrazujących brak tolerancji głos zabierało nawet kilkanaście osób.
Podczas debaty z głośników usłyszeć można było utwory muzyczne opowiadające o istocie tolerancji i różnych przykładach braku jej stosowania.

Debatę zamknęła pani Wicedyrektor Jolanta Łykowska, podkreślając jak liczne dzielą nas wszystkich różnice i jak ważne jest tolerowanie tych różnicy, byśmy mogli swobodnie żyć w społeczeństwie. Zwróciła także naszą uwagę na kwestię bycia otwartym dla innych oraz zaapelowała byśmy wykorzystali obchody Międzynarodowego Dnia Tolerancji, debatę szkolną, na której się znaleźliśmy i wszystkie wnioski jakie zostały wyciągnięte do zmiany swego nastawienia wobec tolerancji.

Uczniowie, którzy zorganizowali obchody Międzynarodowego Dnia tolerancji:
1. Maja Aftowicz
2. Dominik Dymowski
3. Natalia Felczak
4. Sara Górska
5. Julia Lemańska
6. Basia Michalak
7. Mateusz Olejniczak
8. Julia Twierdzińska
9. Mateusz Weber

+ więcej



Mateusz Lewandowski


ERASMUS+ W NASZYM GIMNAZJUM


Z radością informujemy, że od tego roku szkolnego, aż do sierpnia 2017 r. w naszym Gimnazjum realizować będziemy projekt międzynarodowy w ramach programu unijnego Erasmus+ Partnerstwo Strategiczne - współpraca szkół.

Projekt zatytułowany Developing Abilities to Socialize - Teaching and Learning New Perspectives by Sharing będziemy realizować ze szkołami partnerskimi z 5 krajów: Anglii, Hiszpanii, Rumunii, Turcji i Szwecji. Wspólnie będziemy rozwijać otwartość uczniów na inne kultury europejskie, przeciwdziałać ksenofobii, rozwijać postawy tolerancji i zrozumienia, kształtować umiejętności pracy w zespole oraz wzmacniać wiarę uczniów we własne możliwości. Mamy nadzieję, że projekt pomoże również zmotywować uczniów do nauki, szczególnie języków obcych i nawiązać nowe przyjaźnie.

Oprócz działań prowadzonych na terenie szkoły ważnym elementem projektu będą krótkoterminowe wymiany uczniów i kadry pedagogicznej. Na wizyty projektowe do krajów partnerskich wyjedzie łącznie minimum 20 uczniów i 20 nauczycieli, a najprawdopodobniej w październiku 2016 r. goście ze szkół partnerskich odwiedzą nasze Gimnazjum.

Na wszystkie działania projektowe naszej szkole przyznano dofinansowanie w wysokości 37.330 euro.

Agnieszka Koper