Gimnazjum nr 2 w Gostyninie im. Polskich Noblistów:

Kącik matematyczny

Aktualności 2011/2012


Regulamin konkursu
Szyfromat 05.12.2011r. [pdf, 108 KB]
Trójki wyrazów 12.12.2011r. [pdf, 155 KB]
Krzyżówka świąteczna 19.12.2011r. [pdf, 177 KB]
Logogryf wiązany 02.01.2012r. [pdf, 128 KB]
Krzyżówka liczbowa 09.01.2012r. [pdf, 79 KB]
Maraton literowy 30.01.2012r. [pdf, 171 KB]
Ośmioliterówka 07.02.2012r. [pdf, 142 KB]
Ciągówka 14.02.2012r. [pdf, 127 KB]
Cztery hasła 21.02.2012r. [pdf, 159 KB]
Deduktogram liczbowy 28.02.2012r. [pdf, 128 KB]
Krzyżówka liczbowa 06.03.2012r. [pdf, 151 KB]
Krzyżówka liczbowa 13.03.2012r. [pdf, 84 KB]
Krzyżówka liczbowa 20.03.2012r. [pdf, 196 KB]
Trzy niewiadome 27.03.2012r. [pdf, 80 KB]
Inteligentne ciągi 03.04.2012r. [pdf, 74 KB]

"MISTRZ MATEMATYCZNYCH KRZYŻÓWEK"


Aktualności 2010/2011

Zbiór zadań wybranych z konkursów matematycznych odbywających się w naszym gimnazjum

Co tu dużo mówić: stella octangula i inne...


WYNIKI SUDOKU

POZIOM ŁATWY


POZIOM ŚREDNI


POZIOM TRUDNY


POZIOM PIEKIELNIE TRUDNY



Magdalena Lonik, Katarzyna Żuchowicz (26.03.2010r.)

TRENING PRZED KONKURSEM

"SUDOKU"


W najbliższym czasie przeprowadzony zostanie szkolny konkurs "SUDOKU". Poniżej przedstawione są przykładowe zadania. Zapraszamy do sprawdzenia się! Odpowiedzi zamieścimy w przyszłym tygodniu.

POZIOM ŁATWY


Podpowiedź: rozpocznij rozwiązywanie od wpisania wszystkich 3 w oznaczone miejsca.


POZIOM ŚREDNI


POZIOM TRUDNY


POZIOM PIEKIELNIE TRUDNY



Magdalena Lonik, Katarzyna Żuchowicz (15.03.2010r.)

ZADANIA O KOBIETACH

NA KAŻDY DZIEŃ TYGODNIA

ZADANIE NA PONIEDZIAŁEK. Kobieta staropolska ("Herkules w spódnicy")



Na jarmark pod Kraków szła niewiast gromadka.
Niewiast było siedem, ani jednej więcej.
Każda z niewiast niosła siedem koszyków w ręce.
Nie puste były owych niewiast kosze:
W każdym było po siedem kokoszek,
Pod każdą kokoszką siedem jej siedziało,
A pod każdym jajkiem siedem piórek białych.
Ile było razem powiedzcie mi proszę
Niewiast, piór i jajek, koszy i kokoszek?

ZADANIE NA WTOREK. Kobieta w kuchni (" Nie do wiary")


Pewna gospodyni miała podsmażyć na patelni z dwu stron trzy jednakowe skibki chleba. Podsmażenie z jednej strony trwa minutę. Ile najmniej minut musi trwać podsmażenie tych trzech skibek z obu stron? ( Na patelni mieszczą się na raz 2 skibki )

ZADANIE NA ŚRODĘ. Kobieta równouprawniona ("Rozmowy w toku")


Mąż wypija baryłkę piwa w 14 dni, a żona w 20 dni. Ile czasu zajmie im opróżnienie wspólnej baryłki jeżeli każde z nich będzie piło w swoim tempie?

ZADANIE NA CZWARTEK. Kobieta dojrzała ("Familiada")


Jestem 4 razy starsza od swojej córki. Za 20 lat będę od niej 2 razy starsza. W jakim wieku jesteśmy teraz?

ZADANIE NA PIĄTEK. Kobieta w alkowie ("Fatalne zauroczenie")


Wśród miłosnych igraszek naszyjnik się zerwał.
Posypały się perły ze sznurka.
Część szósta upadła na ziemię, część piąta na łożu została,
część trzecią dziewczyna uchronić zdołała,
a dziesiątą pochwycił kochany,
sześć zostało pereł na sznur nanizanych.
A pod każdym jajkiem siedem piórek białych.
Niech mi powiedzieć raczy mój czytelnik,
ile perełek liczył dziewczyny naszyjnik?

ZADANIE NA SOBOTĘ. Kobieta u lekarza ("Szpital na peryferiach")


Lekarz zapisał pacjentce 3 tabletki. Miała je zażywać co pół godziny, po jednej. W ciągu jakiego czasu wykorzysta wszystkie?

ZADANIE NA NIEDZIELĘ. Kobiecie na dobranoc ("Droga do gwiazd")


Wśród miłosnych igraszek naszyjnik się zerwał.
Posypały się perły ze sznurka.
Odgadnij zaszyfrowane tu hasła, kochanie.
Pierwsze litery czytane kolejno utworzą rozwiązanie.
1. Mnożenia dwóch wielkości wynik tutaj gości.
2. Zapisana cyframi.
3. Wielokąt w podstawie, a trójkątne ściany.
Cóż to jest takiego - obiekt dobrze znany.
4. Oznacza prędkość.
5. Może to nie głupie? - trzy linijki w kupie_
6. Dzieci mówią "strzałki", lecz my dobrze wiemy,
Że te dziwne stwory inaczej nazwiemy.
Ale żeby tutaj swą rolę spełniły,
Napisz je od końca, czytelniku miły.
7. 7 i 3 tak samo brzmi.
8. Dwóch linijek najczęściej potrzebuje,
Gdy się to cudo na kartkę wpisuje.

PRZECZYTAJ I ZASTANÓW SIĘ!
Z ROZWIĄZANIAMI ZGŁOŚ SIĘ DO SWOJEGO NAUCZYCIELA
MATEMATYKI! WARTO!

POWODZENIA!!!


Magdalena Lonik, Katarzyna Żuchowicz (03.03.2010r.)
Konkurs wyszywankowy
Wystarczy nieco wyobraźni i wiadomości o figurach geometrycznych, aby powstały piękne i oryginalne wyszywanki matematyczne.
Kształt hiperboli uzyskujemy dzięki odpowiedniemu przecinaniu się odcinków-nitek. Sposób wykonania nie jest trudny i znajduje się w linkach na stronie szkoły.
Zbiór wyszywanek wykonywanych w tym roku przez uczennice naszej szkoły powiększa się. Może chłopcy też by spróbowali? W najbliższym czasie rozstrzygnięcie konkursu. Poniżej najciekawsze prace.
I. Szymańska (22.05.2006)
Konkurs matematyczno-poetycki
Jest wiele sposobów na zapamiętanie wiadomości. Rymowanki, śmieszne wierszyki bardzo w tym pomagają. Dlatego zorganizowany został, dla uczniów naszej szkoły, konkurs na rymowanki matematyczne.
Za pióra chwycili nie tylko humaniści, efekty są znakomite, nagroda za najlepsze pomysły to punkty dodatkowe.
A oto laureaci naszego konkursu:
I miejsce: Mateusz Modrzejewski, Wojciech Kwiatkowski, Michał Przekwas, Przemysław Dyszkiewicz - kl. Ig (uczniowie wspólnie ułożyli zestaw rymowanek).
II miejsce: Sylwia Bartosiak - kl. II a, Paulina Zielińska - kl. III f
III miejsce: Martyna Zdrojewska - kl. IIe
Wyróżnienie: Adrian Rzeczyca - kl. IIe.
Gratulujemy zwycięzcom. Za rok kontynuacja konkursu, ostrzcie pióra!
I. Szymańska (20.06.2004)
GIMMAT 2004
W piątek 28 maja br. w Gimnazjum nr 2 odbyło się uroczyste spotkanie finalistów II edycji Rejonowego Konkursu Matematycznego GIMMAT 2004.

Oto lista laureatów:
I miejsce - Kamil Zaręba - SP 3 - opiekun pani Bożena Tokarska
II miejsce - Maciej Kwiatkowski - SP 3 - opiekun pani Maria Komorowska
III miejsce - Ewelina Kopczyńska - SP 1 - opiekun pani Wanda Michalak oraz Paweł Mroczkowski - SP 3 - opiekun pan Bogusław Cwaliński.
Wszyscy finaliści otrzymali dyplomy, a laureaci nagrody rzeczowe. Zwycięzcy, zgodnie z regulaminem Konkursu, zostaną przyjęci do klasy matematyczno-informatycznej Gimnazjum nr 2.

Po części oficjalnej szóstoklasiści zostali zaproszeni na małą wystawę wielościanów, przygotowaną przez uczniów klasy III d. Z zainteresowaniem oglądali piękne bryły i słuchali pogadanki o ich ciekawych własnościach. Zdziwieni patrzyli na kolorowe cacka, bo czy można uwierzyć, że z kilku małych karteczek papieru da się zbudować ogromnego węża lub wielką gwiazdę, nie używając ani odrobinki kleju? Korzystając z modeli, szóstoklasiści próbowali swoich sił w rozwiązywaniu geometrycznych zagadek.
Na zakończenie spotkania czekała na uczniów jeszcze niespodzianka w postaci występu szkolnego zespołu „Solaris”. Młodzi artyści wystąpili z krótkim recitalem, prezentując największe swoje przeboje. Ten muzyczny akcent wprawił gości w doskonały humor, a wykonawcy zostali nagrodzeni gromkimi brawami.
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom Konkursu GIMMAT oraz ich opiekunom. Czekamy na następnych miłośników matematyki w 2005 roku.
W. Kujawa (28.05.2004)

Uczniowie klas językowych - pokochajcie matematykę!
Jednym z wielu rozpowszechnionych w szkole stereotypów jest ten, że humaniści nie lubią matematyki. Czyżby klasa II g zaprzeczyła panującym regułom?
Owszem. Mamy okazję podziwiać wspaniałą gazetkę szkolną, znajdującą się w pracowni nr 11. Z inicjatywy p. Wiesławy Kujawy klasa II g przyozdobiła klasę wykonanymi przez siebie wiosennymi kwiatkami, które z pewnością przyspieszyły nadejście wiosny. Teraz podczas lekcji matematyki gazetka skraca oczekiwanie na dzwonek, a również uprzyjemnia naukę. Trzeba również wspomnieć, że humaniści jednak tęgie głowy, bo nie lada sztuką było stworzenie niemalże kwiatowych arcydzieł. Mamy nadzieję, że wiosenna gazetka będzie aż do wakacji osładzać nam trudy szkolnej pracy. Wszak urozmaicona w ciekawy sposób wiedza szybciej wchodzi do głowy.
Wchodzi do głowy matematyka
Trudna ogromnie jak gramatyka
Wchodzi i wchodzi i wejść nie może
Nadeszła wiosna, w matmie pomoże
Cyfry, pierwiastki, liczby, nawiasy
To już nie trudne dla naszej klasy
Od kiedy kwiaty słodzą nasz trud.
Matma jest dla nas prosta jak drut.
Sylwia Bartosiak II g(27.04.2004)

Konkurs matematyczny rozstrzygnięty
23 lutego 2004 r. odbył się konkurs matematyczny dla klas drugich naszego gimnazjum. 25 miłośników królowej nauk „łamało” sobie głowy rozwiązując zadania wykraczające poza materiał nauczania.
Gratulacje dla uczennic klasy 2e, które zajęły czołowe miejsca: I - Martyna Zdrojewska, II - Monika Zarzycka.
I. Szymańska, M. Woźniak(30.02.2004)
K-dron
K-dron jest obiektem geometrycznym, odkrytym w 1985 r. i opatentowanym w 1987r. w Nowym Jorku przez polskiego architekta Janusza Kapustę.
K-dron ma nazwę wywodzącą się od litery „K”, która jest 11-tą literą w alfabecie (k-dron ma 11 ścian) i słowa „DRON” oznaczającego w języku greckim ścianę. Pierwsza litera nazwiska twórcy K-dronu to też litera, „K”. Patrząc z ukosa na k-dron można też dostrzec literę „K”. wykorzystywany jest przez inżynierów do projektowania elewacji budynków, dachówek, sufitów, mebli, zabawek, gier a nawet wyrobów jubilerskich. Obecnie spotyka się go we wzorcach budowanych również w Polsce (np. Środa Wlkp.).
K-drony złożone ze sobą w większej ilości dają ciekawe układy przestrzenne. Padające na nie światło odbija się dając ciekawe efekty wizualne. Tę własność wykorzystano w kołpakach kół samochodowych. Dzięki zamieszczeniu na nich powierzchni k-dronowej kierowca innego samochodu jadącego w kierunku prostopadłym do niego dostrzega w reflektorach jego koła szybciej, niż przy zastosowaniu normalnych kołpaków.
Po odkryciu K-dronu Janusz Kapusta powiedział: - „Wówczas po raz pierwszy tak naprawdę uwierzyłem w siłę swojej wyobraźni. Od pewnego czasu świat jawi mi się zaskakująco spójny, wieloznaczny, bogaty i mądry”.
Wiesława Kujawa i Iwona Szymańska (17.06.2003)

GIMMAT 2003

Pięciu szóstoklasistów otrzymało dziś wstęp wolny do I klasy matematyczno-informatycznej!
Są nimi zwycięzcy I Rejonowego Konkursu Matematycznego GIMMAT 2003. Laureatom i ich nauczycielom serdecznie gratulujemy.
Oto lista laureatów:
1 miejsce - Adam Liberadzki (SP 1) - opiekun pani Wanda Michalak
2 miejsce - Bartłomiej Kukulski (SP 1) - opiekun pani Wanda Michalak
2 miejsce - Emil Wypych (SP 1) - opiekun pani Wanda Michalak
3 miejsce - Michał Przekwas (SP 3) - opiekun pani Bożena Tokarska
3 miejsce - Michał Szwarocki (SP 3) - opiekun pani Maria Komorowska
(4.06.2003)

Matematyczne sukcesy 2002/2003
IX Konkurs Matematyczny „Wiarus 2002/2003”
Do finału zakwalifikowali się uczniowie kl. 3c
Michał Kwiatkowski
Łukasz Małecki
Szymon Wesołowski
I Powiatowy Konkurs Matematyczny „Abakus” organizowany przez Liceum Ogólnokształcące w Gostyninie
1 miejsce - Szymon Wesołowski (kl. 3c)
2 miejsce - Łukasz Małecki (kl. 3c)
3 miejsce - Michał Kwiatkowski (kl. 3c)
3 miejsce - Marcin Zarzycki (kl. 3c)
Konkurs Matematyczny dla klas II
1 miejsce - Agnieszka Kleps (kl. 2d)
2 miejsce - Marta Matus (kl. 2d)
3 miejsce - Michał Topulniak (kl. 2d)
Konkurs Matematyczny dla klas I
1 miejsce - Aleksandra Góraj (kl. 1e)
1 miejsce - Martyna Zdrojewska (kl. 1e)
2 miejsce - Natalia Marcinkowska (kl. 1e)
3 miejsce - Adam Balcerzak (kl. 1c)
Wiesława Kujawa (6.06.2003)

Bryłkomaniacy Wszystkich Krajów Łączcie Się!
Sześcio-ośmiościan rombowy mały, dwunasto-dwudziestościan wklęsły wielki, K-dron, ośmiościany, dwunastościany, wszystkie kolorowe, będące jedynymi w swojej klasie, foremne, półforemne, wreszcie również bryły poprzecinane, poprzycinane, rozkrojone, itp... uff... Sądzę, że Einstein również od tego zaczynał...
Wszystko zaczęło się w klasie II (tj. w roku szkolnym 2001/2002). Nauczycielka matematyki, pani Wiesława Kujawa zaproponowała nam wykonanie kilku bryłek. „Mam dla was do zrobienia takie fajne bajerki” - mówiła. I tak powoli do pracowni matematycznej zaczęły napływać mniej lub bardziej wymyślne kompozycje - niektóre nawet rozkładane! Nie byliśmy jeszcze jednak w stanie podjąć się przez ten rok szkolny prawdziwych wyzwań, jakim jest np. dwunasto-dwudziestościan wklęsły wielki. Robiliśmy jedynie (jak to nazywamy z dzisiejszego punktu widzenia) „lamerskie” bryłki. Ale w końcu doszło do eksplozji naszych zdolności i pomysłów naszej Pani. „Znalazłam w Internecie takie bajeranckie bryły!” - powiedziała pewnego majowego dnia. Spojrzeliśmy na ich siatki - wyglądały jak obrazy z kalejdoskopu! Zerknęliśmy podejrzliwie na nauczycielkę, ale po dłuższym namyśle stwierdziliśmy: „To się da zrobić...” W sumie tak się „rozkręciliśmy”, że dla niektórych brył zabrakło. Jednak nie na długo, bo oto w kilka dni później Pani przyniosła „nową dostawę”, robiąc nawet listę zainteresowanych. Później w ruch poszły ołówki, linijki, cyrkle, ekierki, całe kilometry kwadratowe kolorowego brystolu, a w ekstremalnych przypadkach nie obyło się bez komputerów. Owocem naszej pracy jest teraz wystawa naszych dzieł, nasze miejsce na stronie internetowej szkoły, no i oczywiście ogromna satysfakcja. Nie każdy wszak zrobił w swym życiu sześcio-ośmiościan rombowy mały...
Łukasz Małecki (3.06.2003)

Turniej szarych komórek
Miłośnicy królowej nauk, których w naszej szkole nie brakuje, jak co roku próbowali swoich sił w konkursach organizowanych przez panią Wiesławę Kujawę i panią Iwonę Szymańską.
W dwuetapowym Konkursie Matematycznym dla klas I uczestniczyło 22 uczniów. Zwycięzcami konkursu zostali:
I miejsce - Aleksandra Góraj i Martyna Zdrojewska z klasy Ie, II miejsce - Natalia Marcinkowska z klasy Ie, III - miejsce Adam Balcerzak z klasy Ic.
Do Konkursu Matematycznego dla klas II przystąpiło 25 uczniów. Najwięcej punktów zdobyli uczniowie klasy IId i zajęli najlepsze lokaty:
I miejsce - Agnieszka Kleps, II miejsce - Marta Matus, III miejsce - Michał Topulniak.
W tym roku po raz pierwszy zaprosiliśmy do udziału w matematycznych potyczkach uczniów klas szóstych szkół podstawowych, organizując
Rejonowy Konkurs Matematyczny GIMMAT 2003.
Na naszą propozycję odpowiedziały: Szkoła Podstawowa nr 1 i Szkoła Podstawowa nr 3 z Gostynina, Szkoła Podstawowa z Białotarska i Szkoła Podstawowa z Sannik - zgłaszając do konkursu ponad 50 uczniów.
Pierwszy etap (zawody szkolne) odbył się 25 marca w macierzystych szkołach uczniów. W ciągu 2 godzin uczestnicy konkursu zmagali się z nietypowymi zadaniami z różnych działów matematyki.
16 maja o miano najlepszych ubiegało się 30 zwycięzców I etapu. Tu było chyba jeszcze trudniej niż w I etapie. Należało rozwiązać kilka zadań tekstowych, rozszyfrować rebusy, zagadki logiczne i kryptorytmy.
Komu udało się zdobyć najwięcej punktów? Jeszcze trochę cierpliwości, wyniki już 4 czerwca. Na laureatów Konkursu czekają dyplomy, nagrody i oczywiście miejsca w klasie matematyczno-informatycznej naszego Gimnazjum.
Gratulujemy wszystkim matematycznym omnibusom i czekamy na dalsze sukcesy.
Wiesława Kujawa i Iwona Szymańska (2.06.2003)


Copyright: 2003 SLAW